بصیرت و جنگ نرم
بــــصــــیــــرتــــ و جــــنــــگــــ نــــرمــــ
مصباحی مقدم: نقش برخی نخبگان در استمرار فتنه بسیار پررنگ بود
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: 9 دیماه نقطه پایان حوادث پس از انتخابات بود که نشان داد مردم نسبت به انقلاب و ولایت فقیه احساس تکلیف کردند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با خبرنگار مهر، در بیان نظراتش در زمینه چگونگی شکل گیری عاشورای 88 ، گفت: از مجموعه اخبار، اطلاعات و حوادث و وقایع سال گذشته  اینگونه نتیجه گیری می شود که روز عاشورای سال گذشته نتیجه حرکت های اعتراضی شکست خوردگان انتخابات بود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: شکست خوردگان انتخابات ادعا کردند که تقلبی بزرگ رخ داده و هواداران خود را به خیابان ها کشیدند، در ابتدای ماجرا شاید عده ای دچار فریب شدند و فکر کردند انتخابات سالم نبوده است و شاید حرکت های اعتراضی اولیه حرکت های غیرمعقولی تلقی نمی شد، ولی کم کم ماجرا با توجه به توضیحات رهبری روشن شد. 

 

درعاشورای 88 کسانی به صحنه آمدند که به نظام رای "نه" داده بودند

 

 مصباحی مقدم گفت: پس از اعلام تقلب در انتخابات ، رهبری از کاندیداهای ریاست جمهوری دهم خواستند تا نمایندگانی را برای بررسی صندوق های رای تعیین کنند و چون آنان این کار را نکردند برای مردم روشن شد که مسئله انتخابات و تقلب در کار نبوده و اعتراض از سوی برخی کاندیداها به جا نبوده است پس مردم کنار کشیدند.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس در طرح تحول اقتصادی،ادامه داد: پس از اینکه مردم کنار کشیدند، کسانی به صحنه آمدند که  ارزیابی از رفتارشان نشان می داد که در انتخابات شرکت نکرده بودند و حتی به شکست خوردگان انتخابات هم رای نداده بودند.

وی افزود: روز عاشورای 88 ، همه کسانی  که به نظام جمهوری اسلامی رای نه داده بودند به خیابان ها آمدند و افرادی آن حوادث تلخ را رقم زدند که به نحوی معترض به اصول و مبانی نظام و اسلامیت و جمهوریت نظام بودند.

بیانیه های رئوس فتنه سلطنت طلب ها، کمونیست ها، منافقین و مخالفان نظام را حول یک محور جمع کرد

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز اظهارداشت: سلطنت طلب ها، کمونیست ها، منافقین و هواداران  این افراد که کم و بیش در کشور بودند ولی تشکل و یا احزاب سازمان یافته ای نداشتند با بیانیه های رئوس فتنه ، حول این محور جمع شدند و روز عاشورا نیز به میدان علیه نظام آمدند.

فراخوان روز عاشورای 88، مخالفان نظام را به صحنه آورد

وی ادامه داد: وقتی روز عاشورا فراخوان داده شد، دیگر کسانی به صحنه نیامدند که نسبت به انتخابات معترض بودند بلکه مخالفان نظام به صحنه آمدند.

مصباحی مقدم گفت:به این دلیل روز عاشورای 88 آنگونه شد که عزاداران حسینی در هیئت ها عزدارای کردند، اما مخالفان نظام هیئت های عزاداری را بهم زدند، چادرهای عزا را به آتش کشیدند، کف زدند و پای کوبی و شادمانی کردند.

وی ادامه داد: این رفتارها نشانه این بود که اینها کسانی نیستند که به امام حسین(ع)و اسلام اعتقاد داشته باشند، بلکه شعارها حکایت از مبارزه اساسی با نظام داشت.

نماینده مردم تهران گفت: شعارهای روز عاشورای 88 نشان از مخالفت با شخص رهبری نبود بلکه فراتر از آن، آنان با اصل ولایت فقیه و نه رهبری و با اصل نظام مسئله داشتند.

وی افزود: وقتی این حوادث روی داد مردم آگاه شدند و متوجه شدند این فتنه ممکن است به کجاها بیانجامد از این رو 9 دیماه به صحنه آمدند و با حضور خود از ولایت فقیه شان حمایت کردند.

مصباحی مقدم در بیان اینکه آیا می شد به گونه ای این جریان از سوی احزاب، روحانیت و خواص مدیریت شود که کار به این مراحل نکشد، گفت: حتما می شد تدابیری اندیشید که کار ساماندهی شود و چنین سرانجامی نداشته باشد.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس در طرح تحول اقتصادی گفت: از جمله این روش ها این بود که کاندیداهای شکست خورده ، انتخابات را مخدوش اعلام نکنند و یا اگر به فرض افراد در این مسیر به اشتباه افتاده بودند، در همان مراحل اول به اشتباه خود اعتراف می کردند و به اعتراضات نسبت به انتخابات پایان می دادند.

برخی احزاب و نخبگان با اظهارات دو پهلو موجب استمرار شرایط فتنه شدند

وی در بیان نقش احزاب در وقوع این حوادث پس از انتخابات و روشنگری برای جلوگیری از بروز وقایع اخیر،اظهار داشت:  به اعتقاد من برخی احزاب و نخبگان نتوانستند وظایف خود را به خوبی در مسیر جلوگیری از بروز این حوادث ،ایفا کنند.

مصباحی مقدم  ادامه داد: برخی احزاب و نخبگان با سکوت خود به حوادث پس از انتخابات استمرار بخشیدند و در این ماجرا مقصرند چرا که شخصیت ها و نخبگان تاثیرگذار جامعه با اظهارات دو پهلو موجب شدند شرایط فتنه ادامه داشته باشد.

نماینده مردم تهران گفت: در حالی که نخبگان کشور می توانستند با اتکا به اصول و معیارهای انقلاب و ولایت فقیه نقطه پایانی بر این جریانات ترسیم کنند.

وی همچنین با اشاره به نقش رسانه ها در جریانات پس از انتخابات نیز گفت: برخی رسانه ها در این مسیر اطلاع رسانی کردند و با توضیحات خود در زمینه سالم بودن انتخابات مردم را آرام و قانع کردند اما از سوی دیگر نیز برخی رسانه ها در حالت انفعالی به سر می بردند و موجب شدند تا پس از انتخابات نیز شرایط فتنه استمرار پیدا کند.

جریان هتک حرمت عاشورای 88 را از شاهدان ماجرا شنیدم

مصباحی مقدم  در ادامه گفت: عاشورای 88 در صحنه عزاداری بودم و در اتفاقات حضور نداشتم اما شورش گران و حادثه را از تلویزیون دیدم و موضوع را از دوستانی که در صحنه، شاهد ماجرا بودند شنیدم.

مردم 9 دیماه نقطه پایان وقایع پس از انتخابات را رقم زدند

وی همچنین 9 دیماه را نتیجه حوادث و وقایع پدید آمده در عاشورای 88 خواند و گفت: چرا که جریانات پس از انتخابات در عاشورای 88 به اوج خود رسید و همه مردم برای اینکه اعلام کنند به ولایت فقیه و انقلاب پایبند هستند نقطه پایان حوادث پس از انتخابات را رقم زدند.

مصباحی مقدم گفت: جمعیتی که برای راهپیمایی 9 دی آمده بودند عظیم بودند و این حضور نشان از این دارد که مردم احساس  تکلیف کردند.  




یران اکونومیست: دبير شوراي نگهبان با اشاره به اينكه سران فتنه و فتنه‌گران به اهميت حضور رهبري و ولايت فقيه در جامعه اسلامي پي برده‌اند، تصريح كرد: رهبري و ولايت فقيه، عامل مهم استواري انقلاب و حضور مردم در تمامي صحنه‌ها و بحران‌هاي انقلاب است.

فارس از اصفهان، آيت‌الله احمد جنتي پيش از ظهر امروز در جمع راهپيمايان اصفهاني با اشاره به اينكه اصل اساسي فعاليت سران فتنه در فتنه پس از انتخابات سال گذشته، به زير سؤال بردن ارزش‌هاي انقلاب اسلامي بود، اظهار داشت: با وجود اينكه امروز سران فتنه بي‌آبرو و منزوي شده‌اند اما هنوز در حال نقشه‌ كشيدن و توطئه كردن هستند و قصد دارند مسير انقلاب را به انحراف بكشانند.
وي با اشاره به اينكه سران فتنه، وقاحت را به حد اعلاي خود رسانده‌اند، افزود: سران فتنه هنوز در راه تضعيف قدرت ولايت فقيه گام برمي‌دارند و به دنبال اين هستند كه قدرت رهبري را در جامعه اسلامي كاهش دهند.
دبير شوراي نگهبان با اشاره به اينكه سران فتنه و فتنه‌گران به اهميت حضور رهبري و ولايت فقيه در جامعه اسلامي پي برده‌اند، تصريح كرد: رهبري و ولايت فقيه، عامل مهم استواري انقلاب و حضور مردم در تمامي صحنه‌ها و بحران‌هاي انقلاب است و بر همين اساس فتنه‌گران سعي ‌دارند كه ولايت فقيه را در جامعه اسلامي تضعيف كنند.
* مردم سران فتنه را محاكمه كرده‌اند
وي با تاكيد بر اينكه هيچ‌ احتياجي به محاكمه سران فتنه نيست، اضافه كرد: مردم با حضور خود در صحنه‌ سران فتنه را محكوم كرده‌اند و ذلتي را به اين افراد چشانده‌اند كه با 10 بار اعدام هم نمي‌تواند طعم تلخ اين ذلت را از زندگي سران فتنه پاك كند.
آيت‌الله جنتي با تاكيد بر اينكه مردم عامل اصلي سربلندي انقلاب در جريان فتنه بودند، بيان داشت: به ياري خداوند شاهد بوديم كه همان مشتي كه مردم در سال 57 بر سر آمريكاي جنايتكار فرود آوردند، سال گذشته بر سر سران فتنه فرود آمد و آن‌ها را در جاي خود نشاند.
وي با تاكيد بر اينكه مردم به هيچ‌ عنوان با سياست‌هاي فتنه‌گران و عوامل آن‌ها موافق نيستند، گفت: اين افراد هنوز از وقايع سال‌هاي گذشته و مجموع 32 سال سپري شده از انقلاب اسلامي ايران درس عبرت نگرفته‌اند و نمي‌دانند كه مردم با سياست‌هاي اين افراد مخالف هستند.
* برخي افراد مشهور كشور به دنبال تضعيف نظام هستند
دبير شوراي نگهبان با بيان اينكه بسياري از افراد مشهور و نامدار كشور در فتنه‌ها دست داشته و دارند، افزود: كاملا مطلع هستيم كه افراد مشهور و نامدار كشور و نظام در فتنه‌ها دست دارند و به دنبال آن هستند كه كشور و نظام را تضعيف كنند.
وي با اشاره به اينكه ولايت فقيه در كشور هيچ‌گاه تضعيف شدني نيست، اظهار داشت: بدون شك مهم‌ترين دليل خروج پر از سربلندي از جريان فتنه، ولايت و رهبري رهبر معظم انقلاب بود.
آيت‌الله جنتي با تاكيد بر اينكه خداوند نعمت ولايت فقيه و رهبر معظم انقلاب را به اين ملت عرضه كرده است، تصريح كرد: قدرت‌ها 32 سال دست به دست هم دادند تا ملت ايران را بشكنند اما ملت بزرگوار ايران اسلامي با تبعيت از ولايت فقيه در صحنه باقي ماندند و همواره دشمنان را شكست دادند.
* همه مشكلات به دست مردم حل مي‌شود
وي با بيان اينكه هم‌اكنون مشكلاتي در كشور وجود دارد اما اين مشكلات نيز حل شدني است، اضافه كرد: به اميد و ياري خداوند متعال، همه مشكلات به دست قدرت مردمي حل خواهد شد و اثري از مشكلات در اين كشور باقي نخواهد ماند.
دبير شوراي نگهبان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تاكيد بر اينكه خيزش كنوني در ملت‌هاي مظلوم جهان، با تاسي از اعتقادات رهبر معظم انقلاب شروع شد، گفت: نمي‌توان اعتقاد داشت كه حرف‌هاي امام(ره) تاريخ مصرف دارد چرا كه اگر اين صحبت‌ها تاريخ مصرف داشت، بدون شك انقلاب‌هاي امروز كشورهاي جهان، بي‌نتيجه مي‌ماند و به انقلاب اسلامي ايران اقتدا نمي‌كرد.
* انقلاب اسلامي سرلوحه جنبش كشورهاي منطقه است
وي با بيان اينكه اكنون پس از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامي ايران، انقلاب امت‌هاي اسلامي در كشورهايي نظير تونس، مصر، اردن و يمن آغاز شده است، افزود: تمامي كشورها و ملت‌هاي جهان متوجه شده‌اند كه انقلاب اسلامي ايران مي‌تواند سرلوحه‌اي براي فعاليت‌هاي آزادي‌خواهانه مردم باشد.
آيت‌الله جنتي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به خيزش بزرگ ملت مصر اشاره كرد و اظهار داشت: دانشگاه الازهر با قدمت يك هزار ساله نتوانست موجبات بيداري ملت مسلمان و رنج‌ديده مصر را فراهم كند اما انقلاب اسلامي ايران موفق شد با ايدئولوژي مطمئن و زيباي اسلامي، اين اعتقاد را در ملت مصر به وجود آورد كه مي‌توانند آزاد باشند و از زير بار ظلم ديكتاتور اين كشور خارج شوند.
وي با اشاره به اينكه قدرت، موجبات غرور را فراهم مي‌آورد، تصريح كرد: حكومت طاغوت پهلوي و مبارك در مصر به قدرت خود مغرور شده و با شكست روبه‌رو شدند و به اميد خداوند، اين مصيبت دامن‌گير آمريكا و اسرائيل هم خواهد شد و اين دو كشور را به تباهي خواهد كشاند.
دبير شوراي نگهبان با بيان اينكه به اميد خداوند انقلاب اسلامي ايران به كشورهاي جهان صادر شده است، اضافه كرد: با پيروزي اسلام در كشوري نظير مصر، كشورهاي ديگر هم به پا خواهند خاست و اين انقلاب از مرزهاي كشورهاي اسلامي نيز گذر خواهد كرد.
* سران قوا از اختلافات پرهيز كنند
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اينكه سران سه قوه بايد از اختلافات جلوگيري كنند، گفت: سران قوا بايد در يك مسير حركت كنند و در اين مسير از رهبر معظم انقلاب تبعيت داشته باشند.
آيت‌الله جنتي تاكيد كرد: سران قوا هيچ‌گاه نبايد اختلافات خود را علني كنند بلكه بايد اين اختلافات را در ميان خود به بحث و بررسي گذارند و در راستاي منويات رهبر معظم انقلاب حركت كنند.



به گزارش موج، حجت الاسلام والمسلمين رئيسي در جمع مردم مشهد در روز 9 دي 89 در حرم مطهر رضوي با تجليل از نقش صدا وسيما در بصيرت افزايي مردم در نهم دي امسال و سال قبل اظهار داشت: صدا و سيما نشان داد حقيقت اهانت فتنه گران با عاشورائيان چگونه شکل گرفته است. معاون اول قوه قضائيه گفت: مردم مشهد به برکت وجود بارگاه ملکوتي حضرت رضا (ع) و حوزه علميه خراسان ونخبگان ارزشمندي که دارد در همه عرصه هاي انقلاب پيشگام بوده است. حجت الاسلام والمسلمين رئيسي افزود: نه تنها در مشهد، بلکه در بين مردم خراسان بزرگ بصيرت و هوشياري فوق العاده اي ديده مي شود که جلوه هايي از آن گاهي از صدا وسيما به تصوير کشيده شده است.



اشاره
روز نهم دي ماه در تاريخ انقلاب اسلامي با عنوان روز «بصيرت» تبديل به يوم الله و ماندگار گرديد. در اين روز ماندگار و تاريخي ملت هميشه در صحنه ايران اسلامي، حماسه اي ديگر آفريد و دشمنان خدا و دينش را مأيوس و نااميد ساخت و قلب امام زمان (عج) و نائب بر حقش حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(دامت بركاته) را شاد ساخت. بررسي چرايي پيدايي اين حماسه در سال گذشته موضوع اين نوشتار است كه به اختصار به آن پرداخته مي شود.

ماهيت حماسه نهم دي ماه 88
حماسه نهم دي 88 را از زواياي گوناگون مي توان واكاوي نمود و در باب آن سخن گفت. در ماهيت شناسي اين روز مي توان گفت نهم دي، روز غلبه جنود الهي بر جنود شيطان است. روز خروش ملت ايران و آشكار ساختن خشم مقدس در برابر اهانت ها و حرمت شكني هاي عده اي غافل و يا مزدور وابسته به اجانب نسبت به مقدسات در روز عاشوراي حسيني است. روز نهم دي در واقع روز نه گفتن ملت ايران به سران فتنه و آري گفتن به نظام اسلامي و بيعت مجدد مردم با آرمان هاي والاي حضرت امام خميني(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامي است. مردم در اين روز، تير خلاص را به سران فتنه شليك و پشت پيكر نامبارك فتنه را به خاك ماليدند.
در روز نهم دي ماه 1388، مشروعيت سياسي نظام اسلامي ايران بار ديگر با حضور خودجوش ده ها ميليوني مردم در تهران و تمامي شهرهاي ديگر كشور به جهانيان اعلام گرديد.
روز نهم دي، روزي است كه مردم ايران نشان دادند دشمنان خود و انقلاب خود را به خوبي مي شناسند و هرگز فريب حيله ها و نيرنگ هاي آنان را نمي خورند. روز نهم دي روزي است كه مردم ايران نشان دادند كه با بصيرتند و در ميان گرد و غباري كه فتنه گران به پا كرده اند هرگز، نه راه را گم مي كنند و نه دست از راهبر واقعي كه همانا ولايت فقيه است، بر مي دارند و در نهايت روز نهم دي روزي است كه مردم مسلمان و انقلابي ايران نشان دادند كه اين جمله حضرت امام (ره) را كه فرمودند: «پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملكت تان آسيب نرسد» به خوبي در عمل به آن معتقد و پايبند هستند.

نهم دي واكنش مردم به حرمت شكني در عاشورا
حركت خودجوش و حماسي مردم در نهم دي سال گذشته، واكنش مردم مسلمان و انقلابي ايران به حرمت شكني ها در روز عاشورا بود. روز عاشوراي سال گذشته گروهي كه خود را وابسته به فرقه سبز مي دانستند به خيابان ها آمده و در چارچوب سناريوهايي از قبل طراحي شده با دادن شعارهايي عليه نظام اسلامي و ارزش هاي آن، در حالي كه هلهله مي كردند و كف مي زدند، به عزاداران حمله ور شده و برخي از خيمه هاي عزاي حسيني را به آتش كشيدند. اين جماعت كه هيچ شباهتي به عزاداران حسيني نداشتند، در پيامي كه از سوي موسوي صادر گرديد با عنوان «ملت خداجوي» معرفي شدند. پيام موسوي و اظهارنظر برخي ديگر از سران فتنه در قبال حوادث روز عاشورا، نشان داد كه جريان فتنه با دين و اعتقادات مردم مشكل دارد و به همين دليل در برابر نظام اسلامي و ولايت فقيه ايستاده و انتخابات، بهانه اي بيش نيست.
اين رفتار فتنه گران، واكنش پرخروش و حماسي مردم در نهم دي را به دنبال داشت كه در آن مردم به صورت متحد و يكپارچه در برابر فتنه گران به صحنه آمده و آنان را منزوي ساخته و به حاشيه راندند.

چرا حرمت شكني در روز عاشورا
برخلاف ادعاي موسوي و ديگر سران فتنه و احزاب و گروه هايي كه فتنه گران را همراهي كردند، افراد حرمت شكن در روز عاشورا، هيچ نسبتي با ملت خداجوي و عزاداران امام حسين(ع) نداشتند. حرمت شكنان، مجموعه اي ناهمگون با باورها و اعتقادات متفاوت و بعضاً متضادي بودند كه با هدف مقابله با نظام اسلامي به صحنه آمده بودند. منافقين، بهايي ها، سلطنت طلبان، گروه هاي چپ گراي ماركسيستي، شيطان پرستان، ليبرال ها و ملي گرايان غرب گرا و عده اي هم از انقلابيون فرسوده و پشيمان از مبارزه با شاه و آمريكا اين جماعت را تشكيل داده بودند. بنابراين اساساً بسياري از آنان با عاشورا و فرهنگ آن و با شور و حال عزاداران امام حسين(ع) بيگانه بودند و همين بيگانگي باعث شد كه اقداماتي را انجام دهند كه مردم مومن و انقلابي چهره واقعي آنها را آن گونه كه هست، بشناسند. شعارهاي حرمت شكنان در روز عاشورا در ادامه شعارهاي پيشين آنان در روزهاي قدس، 13 آبان و 16 آذر بود. لكن اين ويژگي عاشوراي حسيني است كه به خوبي صف حق طلبان را از صف مدعيان دروغين حق جدا مي سازد.

جريان فتنه و مناسبت ها
در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري، جرياني كه اكنون با عنوان جريان فتنه شناخته مي شود و پيش از اين با عنوان دوم خرداد و جبهه اصلاحات از آن ياد مي گرديد، اين جريان كه مطمئن بود در انتخابات پيروز نخواهد شد، سناريوي احتمال تقلب در انتخابات را طراحي كرد. كساني كه در اتاق هاي فكر اين جريان، اين سناريو را با الگوگيري از انقلاب هاي مخملي كشورهاي شوروي سابق طراحي كرده بودند، هيچ ترديدي نداشتند كه با ادعاي تقلب در انتخابات و كشاندن هواداران سازمان يافته به خيابان ها، نظام را وادار به عقب نشيني كرده و ابطال انتخابات را به رهبري و شوراي نگهبان تحميل خواهند كرد. تصور آنان اين بود كه با باطل شدن انتخابات، مديريت امور را با پشتوانه حضور هواداران حاضر در صحنه در دست خواهند گرفت و به اهداف و مقاصد سياسي خود دست خواهند يافت.
هوشياري رهبري و مردم در برابر اين جريان فتنه گر، آنان را در رسيدن به اهداف ناكام ساخت. سران فتنه و حاميان خارجي آنان كه براي اولين بار با شكست سنگين مدل انقلاب هاي رنگي در ايران مواجه شدند براي به چالش كشاندن نظام و بحران سازي براي دولت، ضمن كودتايي معرفي كردن دولت و نامشروع دانستن آن، راهبرد استفاده از مناسبت ها را براي عرض اندام در صحنه و آوردن هواداران به خيابان ها انتخاب كردند. آنان تصور مي كردند مي توان با انبوه هواداران معترض، نظام را به چالش كشيد.

مناسبت هايي كه روشنگري كرد
جريان فتنه اين تصور را داشت كه مناسبت ها بهترين فرصت براي به چالش كشاندن نظام اسلامي خواهد بود. موسوي كه ادعاي تقلب در انتخابات را داشت، اما هيچگاه مسير قانوني را براي پيگيري شكايت خود برنگزيد و به كف خيابان آمد و مردم را نيز به خيابان ها فراخواند. او تصور مي كرد مردم با او هستند و با آمدن مردم به صحنه، همه چيز بر وفق مراد او پيش خواهد رفت.
اما در صحنه عمل، اتفاقات ديگري رخ داد و دست موسوي كاملاً رو شد. در اولين مناسبت كه روز قدس بود، هواداران موسوي با نماد رنگ سبز، نه تنها حرمت ماه رمضان را شكسته و در ملأ عام روزه خواري آشكار نمودند، بلكه با شعارهايي چون «نه غزه، نه لبنان» و «نه شرقي، نه غربي، جمهوري ايراني» نشان دادند كه هيچ سنخيت و تناسبي با ملت انقلابي و در خط امام(ره) ندارند. در مناسبت دوم كه سيزده آبان و سالروز ملي مبارزه با استكبار بود، اين جماعت به جاي گفتن مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل، شعار مرگ بر چين و مرگ بر روسيه سر داده و وابستگي خود به غرب و سفارتخانه هاي غربي را آشكار ساختند. در سومين مناسبت كه 16 آذر بود، خشم و كينه خود نسبت به حضرت امام(ره) را نتوانستند در دل هاي شان پنهان سازند و با به آتش كشيدن تصاوير حضرت امام، علناً نشان دادند كه آنان هدفي جز حذف تفكر امام (ره) از صحنه سياست ايران ندارند و در چهارمين مناسبت يعني در روز عاشورا، اين چهره هاي واقعي آشكار شد كه آنان با دين و اسلام مشكل دارند. در روز عاشوراي سال گذشته به طور كلي پرده از چهره منافقين جديد و مدعي خط امامي كنار رفت و مردم به خوبي دريافتند كه چگونه افرادي كه در گذشته در صف انقلاب و همراه امام(ره) بوده اند، امروز در صف دشمنان و در مقابل امام(ره) و ولايت فقيه ايستاده اند. بنابراين در روز نهم دي، ملت ايران با خلق حماسه بزرگ اعلام كردند كه آنان در صف ولايت و انقلاب و نظام هستند و نه تنها براي سران فتنه با هر سابقه اي هيچ احترامي قائل نيستند، بلكه به دليل جرايمي كه مرتكب شده اند، خواستار اشد مجازات براي آنان مي باشند.

چرا اين چنين شد؟
اما چرا برخي از افراد با سابقه انقلابي در اين مسير افتاده و اين گونه در برابر امام، نظام و ولايت قرار گرفتند؟ براي پاسخ بايد گفت، بر حسب تجربه تاريخي، حرام خواري، هواهاي نفساني، قدرت طلبي و جاه طلبي از عوامل اصلي انحراف خواص جبهه اهل حق مي باشد. خواصي كه به همين دلايل، با حضرت امير(ع)، امام حسن(ع) و امام حسين(ع) جنگيدند. همين دلايل سبب گرديد كه در انقلاب ما نيز خواصي كه با امام(ره) بودند و سال ها در مسئوليت هاي گوناگون حضور داشتند، امروز به خاطر دنيا و لجاجت هاي شان در برابر نظام اسلامي و رهبري آن بايستند و دنيا و آخرت شان را تباه سازند. اما آنچه باعث خرسندي و اميدواري است، بصيرت توده هاست كه نگذاشت اين انحراف خواص دنياگرا، انقلاب اسلامي را از مسير اصلي خارج سازد و نظام اسلامي را دچار انحراف نمايد.



شنبه 30 بهمن 1389برچسب:نهم,دی,, :: 16:38 ::  نويسنده : مبین اسماعیلی

محمد مهدی تهرانی

حماسه نهم دی نه از آن حیث که خروش اکثریت را به تصویر کشید و نه از آن حیث که همدلی و انزجار مردم از قانون شکنی ها را به نمایش گذاشت که به جهت خواستگاه حرکت و پویشی که ایجاد شد، درخور توجه و تامل جدی بود. تاریخ ایران مصافی دوباره را میان دو گفتمان تجربه کرد؛ دو گفتمانی که سال ها پیش با وجهی سنتی تر پنجه به پنجه هم انداخته بودند و یکی دیگری را به حاشیه رانده بود و این بار از پس تمامی این سال ها آن دیگری با چاشنی تکثّر به مصافی دوباره می شتافت تا باز هم در خروش ملت زمین گیر شود.

عمق تحلیلی وقایع و رخدادها چیزی است که جز با سیر در پارادایم های فکری و چارچوب های هویتی و اجتماعی نمی توان به آنها دست یازید. سطح تحلیلی را سیاستمداران تازه کار می بینند و عمق تحلیلی را تحلیلگران کهنه کار؛ و از برآیند آن دومی است که می توان به واقعیات اجتماعی رسید و در عین تحلیل اتفاقات نیم نگاهی به آینده داشت.

از آن هنگام که ایران با مقوله ای به نام تجدد آشنا شد، کم کم رنگ و بوی ملی گرایی کوچه و بازار شهر را گرفت. و این گونه بود که "روح قومی" و "هویت ملی" که تنها در ربط با نیازهای سیاسی و اجتماعی تعریف می شد و با دین نسبتی بنیادی نداشت، نهضت های مبتنی بر ناسیونالیسم را رقم زد؛ ناسیونالیسمی که حتی بعدها رضا شاه هم مروج آن شد تا در سیر تجدد مآبی راهی برای جایگزینی کلیسا بیابد.

در مقابل اما این دینمداران بودند که از حوزه قد علم کردند تا مبتنی بر هویت ایرانی- اسلامی نهضتی نو را سازمان دهند. و آن روز ادعای ملی‏گرایی و وطن‏پرستی مغلوب ایدئولوژی دینی شد. پیشنهاد فراوان بود؛ می گفتند:«جمهوری ایرانی» اما امام فرمود:«جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.» گوشت و استخوان مردم ایران با مفاهیم دینی پیوند خورده بود و درست به همین دلیل بود که آنان گفتمان دینی را پذیرفتند.

به جهت فراگیری گفتمان دینی بود که در سال های مبارزه انتشار مقاله توهین آمیز در روزنامه اطلاعات علیه امام که یک "رهبر دینی" محسوب می شد، ماهها تظاهرات و راهپیمایی را به دنبال داشت. مردم قم، 19 دی 56 به صحنه آمدند و در چهلمین روزِ آنان نوبت به مردم تبریز رسید تا کشتار 90 مسلمان را محکوم کنند و به این ترتیب خروشی برخواسته از غیرت دینی که ریشه در خواستگاه گفتمانی مردم ایران داشت، شکل گرفت و به سرتاسر ایران رسید.

چرخ زمان گشت و گشت و تکثّر و لیبرالیسم مفرط ضمیمه ملی‏گرایی پیشین شد تا "کثیری ملی‏گرایی" و "کثرت روح قومی" رقم بخورد. کسانی که این بار به میدان آمدند در یک چیز مشترک بودند و آن تکثّر یعنی نبود نقطه مشترک بود! این همه که رهاورد عصر فرامدرن تلقی می شود، نه هدف و آرمانی یکسان و نه اصولی ثابت که تنها اصل آزادسازی و رهایی را هدف می گرفت و این شاید تنها نقطه مشترک جریانی بود که ریشه گفتمانی اش را خواه ناخواه باید به ملی‎گرایی بازگرداند.

سرمایه گذاری بر روی اقوام لر و ترک از سوی سبزها نه یک ضرورت و تاکتیکِ صرف در بازه تبلیغات انتخاباتی؛ که یک راهبرد مبتنی بر باور بود. آنچه در نهایت هم رقم خورد لشگرکشی کسانی بود که غیرت و غرورشان نه بر سر مسائل دینی و پایبندی های مذهبی که بر سر ملی گرایی و تکثرگرایی خدشه دار می شد!

و این گونه بود که همان دو گفتمان رایج به مصاف هم رفتند و این بار نیز چون هویت عمومی مردم، هویتی ایرانی - اسلامی بود و خواستگاه دینی داشت، گفتمانی که دین را دغدغه و آرمان خود می پنداشت، غالب آمد. جنس خروش مردم در نهم دی ماه از جنس قیام دی 56 بود. هر دو خروش به حمایت از یک فضای گفتمانی شکل گرفت و خواستگاهی کاملا مشترک داشت.

آن روز و در گرماگرم خروش ملت، بودند کسانی که هنوز گفتمان سکولار و آریایی خود را غالب می دانستند و یا حداقل آنکه درصدد تسری آن و جایگزینی اش به جای گفتمان دینی برمی آمدند. در آن جبهه نیز می شد چهره های معتقد به مذهب یافت؛ اما این ظاهر نبود که اهمیت داشت؛ بلکه میزان بهایی که به مذهب داده می شد، واجد ارزش بود.

 

و امروز باز مردم، جوانی و برنایی انقلابی را ثابت کردند که بر مبنای مفاهیم دینی و اصل ولایت فقیه و فرامین امام بنیان نهاده شده بود. مردم نشان دادند از همان چارچوب گفتمانی برخوردارند و نسبتی با تکثر لیبرال و ملی گرایی سکولار نداشته و ندارند.

بیانیه میرحسین بعد از مصایب روز عاشورا اما اثبات کرد که او همان گونه که پنداشته می شد ریشه در همان حلقه ملی گرایان انقلابی دارد. خروش میرحسین از جنس خروش مردم نیست. دغدغه های او متعلق به گفتمانی است که بارها در برابر انقلابیون شکست خورده و آنچه در نهم دی گذشت واقعیتی است که اکنون او نیز مثل آن روز ملی گراها یا نمی خواهد و یا نمی تواند آن را بپذیرد. اکنون این واقعیت مسجل شده است که هر گفتمانی در ایران که خواستگاهی جز هویت ایرانی- اسلامی داشته باشد، محکوم به زوال و شکست است.



نهم دي ماه 88 جلوه اي از اقتدار ملت ايران بود
كاشان- استاندار اصفهان گفت: ملت ايران در نهم دي ماه 88 جلوه اي از اقتدار خود را به همگان نشان دادند.

'عليرضا ذاكر اصفهاني'، روز پنجشنبه درحاشيه بازيد از پروژه هاي مسكن مهر كاشان درگفت وگوي اختصاصي با خبرگزاري جمهوري اسلامي، اظهارداشت: مردم با حضوري قاطعانه وآگاهانه دراين روز حماسه‌اي آفريدند كه در تاريخ ايران اسلامي و جهان ماندگار شد.
وي افزود: در اين روز، ملت ايران با همه وجود به صحنه آمد واراده خود را دردفاع از اهداف و آرمانهاي نظام و ولايت مطلقه فقيه به همگان ثابت كرد.
ذاكر اصفهاني روز نهم دي ماه را مايه عزت و سرفرازي ملت ايران درتحقق اهداف نظام ذكركرد وگفت: استكبار درطول ساليان متمادي از ابزارهاي سخت افزاري و نرم افزاري بسياري براي ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي استفاده كرده است اما غيرت ايراني هميشه آنها را به بهترين شكل ممكن رسوا و خنثي كرده است.
ذاكراصفهاني، اظهار داشت: مردم غيور ايران در نهم دي ماه سال گذشته نيز با هوشياري و اراده مصمم خود توانستند بار ديگر نقشه هاي خبيثانه دشمنان و به ويژه سران فتنه را برملا كنند.
استاندار اصفهان، با قدرداني ويژه از ملت هميشه سرفراز ايران اسلامي،‌ تاكيد كرد: دشمنان بدانند تا ملت ايران در صحنه حضور دارد، هيچ گاه به برنامه هاي شوم خود نخواهند رسيد.



درباره وبلاگ

سلام و درود بر شما بازدی کننده گرامی عزیزان این وبلاگ چندین آدرس دارد که به آدرس اصلی یعنیbasirat-softear.loxblog.comمنتهی میشود. شما میتوانید با عضویت در سایت مارو کمک کنید!2 دقیقه وقت نمیگیره. امیدوارم که مارو از نظراتتون بی بهره نسازید. ممنون یاعلی مدد
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بصیرت و جنگ نرم و آدرس basirat-softwar.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 172
بازدید هفته : 616
بازدید ماه : 609
بازدید کل : 218487
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1