بصیرت و جنگ نرم
بــــصــــیــــرتــــ و جــــنــــگــــ نــــرمــــ
جمعه 29 بهمن 1389برچسب:, :: 13:14 ::  نويسنده : مبین اسماعیلی

همان عواملي كه ما را در «جنگ سخت» هشت ساله به پيروزي رساند مي تواند ما را در «جنگ همه جانبه نرم» دشمن به پيروزي برساند. اين عوامل عبارتند از:الف: ايمان به قدرت خداوند متعال؛ب: شناخت حق از باطل؛ج: تبعيت از فرامين و دستور ولي فقيه؛د: وحدت و همدلي و عدم تفرقه؛ه- تمكين در برابر قوانين الهي؛
و: عدم غفلت از حيله هاي شيطان؛ت: غرق نشدن در دام ظواهر دنيوي؛ث: پشتكار و استقامت و پايداري.
رهبر فرزانه انقلاب در ديدار خبرگان رهبري فرمودند: وقتي دشمن آشكارا و بدون پرده‌پوشي در بلواهاي بعد از انتخابات حضور داشت چگونه مي توان اين حضور واضح را انكار كرد بنابراين بصيرت بسيار مهم است زيرا وجود آن در افراد باعث تغيير خيلي از رفتارها خواهد شد.ايشان همچنين فرمودند: نخبگان و خواص بايد در فتنه با بصيرت به روشنگري جامعه بپردازند و بسيار مراقب باشند زيرا برخي اوقات سكوت و كنار كشيدن آنان كمك به فتنه است.

راستی دوستان تکلیف چیست؟ در کدام جبهه قرار داریم نرم یا سخت؟ چه تصمیمی برای یاری انقلاب و رهبری گرفته ایم.میخواهیم چه کنیم دست روی دست بگذاریم و بنشینیم که آقایان جنگ طلب هرچه دلشان میخواهد انجام دهند یا اینکه در این جنگ نابرابر دست در دست ولی فقیه که خیل شهدایمان اصرار بر یاری ولی زمان داشتند،این ولی ای که در میادین مختلف امتحان پس داده است برای مقابله برخیزیم؟ کدام راه را انتخاب می کنید؟



به گزارش خبرگزاري فارس از رباط كريم،‌ علي اصغر شهيري ظهر امروز در نشست مشترك فرماندهان پايگاه‌هاي مقاومت بسيج ادارات با اعضاي شوراي حوزه كه در محل فرمانداري اين شهرستان برگزار شد، افزود: پايگاه‌هاي بسيج ادارات بايد در اين ماه با برگزاري برنامه‌هاي ويژه و كلا‌س‌هاي قرآن و اخلاق اين ماه مبارك را ارج نهاده و از آن بهره‌برداري خوبي انجام دهند.
وي اظهار داشت: در حال حاضر يكي از مأموريت‌هاي مهم بسيج، مقابله با تهديدات فرهنگي و عقيدتي دشمنان است و ماه مبارك رمضان بهترين فرصت براي مقابله با جنگ نرم و فرصتي مناسب براي آماده‌سازي مردم به ويژه قشر اداري است‌.
اين مسئول با اشاره به در پيش بودن هفته دفاع مقدس و گراميداشت هشت سال جنگ تحميلي از پايگاه‌هاي بسيج ادارات خواست تا برنامه‌هاي خود را در اين باره به حوزه بسيج ارسال كرده و برنامه‌هاي ماهانه و فصلي خود را با جديت پيگيري و اجرا كنند.
مديرعقيدتي و نظارت حوزه مقاومت بسيج ادارات نيز در اين جلسه، با اشاره به اهميت ماه ضيافت الهي، ماه رمضان به ويژه شب‌هاي قدر گفت: بايد از لحظات و ثانيه‌هاي اين ماه پر از نور و رحمت استفاده كنيم و قدر اين فرصت گرانبها را بدانيم.
حجت‌الاسلام و‌المسلمين علي عباسي تصريح كرد: بسيجيان به عنوان سربازان اسلام و ولايت بايد بيش از ديگران در عرصه‌هاي فرهنگي و سياسي حاضر شوند و توطئه‌هاي دشمنان را خنثي كرده و از انقلاب و نظام مقدس اسلامي دفاع كنند.



جمعه 29 بهمن 1389برچسب:, :: 13:14 ::  نويسنده : مبین اسماعیلی


بصيرت در واقع به معناي بينش و شناخت نسبت به مسائل است.اين واژه ماخوذ از واژه بصر به معناي چشم است ولي بصيرت به معناي دركي است كه پس از ديدن حاصل مي‌شود درك و دريافتي كه بعد از مشاهده يك شيء ملاحظه مي‌شود.بصيرت وجه مميزه تشخيص دشمن و دوست و يكي از مسائل بسيار پر اهميتي است كه مورد تاكيد بزرگان دين و رهبر معظم انقلاب اسلامي بوده و هست.مسئله اي كه متاسفانه بسياري از مدعيان نخبگي از داشتن آن محروم بوده اند و بعضا با محافظه كاري و مواضع چند پهلو نشان داده اند كه از بصيرت كافي و مورد تاكيد رهبري نظام برخوردار نيستند و تبعات اقدامات اين افراد، هزينه هاي گزافي بوده است كه نظام و مردم در برهه هاي مختلف پرداخت كرده اند.وقتي مي‌گوييم كسي داراي بصيرت است به اين معناست كه اين شخص مي‌تواند از ظاهر عبور كند و به باطن برسد و يك درك حقيقي پيدا كند يعني همه چيز را به همان شكل واقعي خود ببيند.كسي كه بصيرت دارد مسئوليت هم دارد در حقيقت مي‌توان اين طور تفسير كرد كه بصيرت و مسئوليت در كنار هم قرار مي‌گيرند.انسان با بصيرت صاحب مسئوليت هم هست و بايد به مقتضاي درك درست از شرايط در جهت حاكميت حقيقت تلاش كند.قطعا براي يك جامعه پيشرو كه مي‌خواهد مسيرهاي ناپيموده را طي كند وجود بصيرت يك ضرورت اساسي است و لذا بايد توجه داشت كه ما براي رسيدن به حق خود در نظام بين‌الملل احتياج به انسان‌هاي شجاع و پيشرو داريم كه راه را باز كنند و مسير را براي حركت مردم به جلو بگشايند.در واقع بصيرت براي يك انقلاب بزرگ الهي مهمترين وسيله به حساب مي‌آيد و اگر چنانچه در جامعه ما بصيرت كافي نباشد بستر نفوذ دشمن فراهم مي‌شود.نفوذ دشمن، ملت را از رسيدن به آرمان‌ها و اهداف انقلاب و منافع ملي دور مي‌كند و به اين مسائل آسيب جدي مي‌رساند و به همين دليل رهبر انقلاب بر روي اين نكته تاكيد دارند و مي‌خواهند كساني كه توان بصيرت افزايي دارند در اين زمينه فعال باشند.مقام معظم رهبري در طول ساليان گذشته همواره بر موضوع بصيرت تاكيد داشته و لكن به دنبال حوادث پس از انتخابات و دهمين دوره رياست جمهوري و پيدايي فتنه عميق در جامعه اسلامي در سخنراني هاي متعددي و به صورت مكرر ، بصيرت را به عنوان يك نياز و ضرورت براي آحاد جامعه بويژه نخبگان و خواص ياد آور شده و آن را عامل اساسي و مهم براي عبور از فتنه دانسته اند .




جمعه 29 بهمن 1389برچسب:, :: 13:14 ::  نويسنده : مبین اسماعیلی

تفاوت جنگ سخت ونرم

الف- در جنگ سخت مرز بين خودي و دشمن مشخص است، اما در جنگ نرم هيچ استحكامات مادي و عيني وجود ندارد و همه جا محل حضور دشمن است.

ب- در جنگ سخت ميدان نبرد معلوم و مشخص است اما در جنگ نرم همه جا عرصه جنگ نابرابر است.
ج- در جنگ سخت ابزار، ادوات جنگي است اما در جنگ نرم، ابزار رسانه و امواج منتشر شده در هوا و قلم است.
د- جنگ سخت وحدت بخش است و مردم با انگيزه براي دفاع برمي آيند اما در جنگ نرم دشمن سنگرها را يكي پس از ديگري فتح مي كند و كسي متوجه نمي شود.

ه- در جنگ سخت كشته ها شهدا هستند اما در جنگ نرم كشته ها منفورترينند، كساني هستند كه تسليم ايادي دشمن مي شوند




به گزارش خبرگزاري فارس از ابركوه، محمد مهدي‌پور جمعه شب در ضيافت افطاري دانش‌‌آموزان عضو اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنها و جمعي از فرهنگيان فعال در اين عرصه هدف از برگزاري اين مراسم را پيوند هر چه بيشتر اوليا با مسئولان و ايجاد فضاي معنوي بيشتر در ماه مبارك رمضان اعلام كرد.
وي در مورد تاريخچه تشكيل اين اتحاديه در كشور اظهار داشت: اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌‌آموزان در كشور در سال 1358 پايه‌گذاري شد و در شهرستان ابركوه نيز در سال 1386 ابتدا با پيگيري دانش‌آموزان، فعاليت‌هايي به انجام رسيد و سپس در سال 1388 به طور رسمي آغاز به كار كرد.
مهدي‌پور خاطرنشان كرد: از ابتداي تاسيس اين اتحاديه تاكنون بيش از 380 نفر از دانش‌آموزان شهرستان ابركوه در انجمن ثبت‌نام كرده‌اند كه عموم آنها را دانش‌آموزان نخبه تشكيل مي‌دهند.
وي هدف از تشكيل اين انجمن را بالا بردن سطح آگاهي مردم به ويژه دانش‌‌آموزان در مورد جنگ نرم دانست زيرا دانش‌آموزان بيش از همه در معرض تهاجم دشمنان در اين زمينه هستند.
مهدي‌پور با برشمردن نقش خانواده‌ها در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي خاطرنشان كرد: بدون هماهنگي و اطلاع خانواده‌ها، اين‌گونه فعاليت‌ها در مدارس كمتر به نتيجه مي‌رسد.
وي يكي از آسيب‌هاي كار فرهنگي را اهميت دادن صرف خانواده‌ها به پيشرفت درسي دانست كه اين امر، كندي توجه والدين به امر پرورش و تربيت ديني فرزندان را به دنبال دارد و آسيب‌هاي جدي به دانش‌آموزان وارد مي‌كند.
اين مسئول با انتقاد از اينكه والدين، دانش‌آموزان را تنها تا پايان دوران دبيرستان زير كنترل دارند و با ورود آنان به دانشگاه از اين نظارت كاسته مي‌شود، توجه بيشتر والدين به پرورش ديني دانش‌آموزان همراه با پيشرفت تحصيلي آنان را خواستار شد.
وي بيان داشت: در صورت عدم تربيت صحيح ديني در زمان نوجواني، اين دانش‌آموزان در فضاي بزرگ‌تري مانند دانشگاه، دچار تناقض و انحراف مي‌شوند.
مهدي‌پور همچنين به تشريح برخي از برنامه‌هاي اين اتحاديه در طول سال تحصيلي را كه در راستاي اهداف ياد شده اجرا مي‌شود، پرداخت.
وي افزود: يكي از اين برنامه‌ها، خيمه معرفت نام دارد كه در محل اتحاديه به صورت مركزي و در چند دبيرستان به صورت اختصاصي برگزار مي‌شود و در اين جلسات 15 تا 20 نفره، تمام‌ مسائل نوجوانان و جوانان با مشاركت فكري خود دانش‌آموزان بررسي و آنها با همراهي يك مربي مجرب به سمت يافتن پاسخ صحيح و كاربردي سوق داده مي‌شوند.
وي مسائل مطرح شده در اين جلسات را بررسي و حل مشكلات جوانان، بحث‌هاي مهدويت و انس با امام زمان (عج)، خودسازي و آسيب‌هاي اجتماعي دانست.
مهدي‌پور همچنين مباحثي مانند شناخت رذائل و فضائل اخلاقي، نيازهاي رواني و مباني سياسي براي كسب بينش سياسي و بصيرت را نيز از ديگر مباحث مطرح شده در اين جلسات دانست.
وي از ديگر برنامه‌هاي اين اتحاديه دانش‌آموزي به تشكيل هيئت انصارالمهدي (عج) اشاره كرد كه در مناسبت‌هاي مختلف مذهبي به صورت متمركز در محل اتحاديه يا يكي از مساجد و يا به صورت اختصاصي در يكي از مدارس، با بهره‌گيري از يك سخنران و مداح يا مولودي‌خوان تشكيل و به اجراي برنامه مي‌پردازد.
نشست‌هاي توجيهي مسئولان انجمن‌هاي اسلامي مدارس براي مشاركت هرچه بيشتر آنها در فعاليت‌هاي مدرسه و جذب دانش‌آموزان به فعاليت‌هاي فرهنگي، تربيتي و پرورشي نيز از ديگر برنامه‌هاي انجام شده در اين اتحاديه است.
وي افزود: همچنين دانش‌آموزان، ضمن آشنايي با تكنيك‌هاي مديريتي به اجراي برنامه‌ها به صورت صد‌درصدي با مشاركت همكلاسي‌ها مي‌پردازند.
مهدي‌پور‌ سرگذشت‌پ‍ژوهي شهداي دانش‌آموز را نيز يكي از برنامه‌هاي اين اتحاديه اعلام كرد كه مورد توجه دانش‌آموزان قرار گرفته است.
به گفته وي، دانش‌آموزان علاقه‌مند به اين طرح، در قالب گروه‌هاي سه تا شش نفره با انتخاب يك شهيد دانش‌آموز از 49 شهيد دانش‌آموز ابركوه، پرونده‌اي را تحويل گرفته و با مراجعه به خانواده شهدا و مصاحبه با بازماندگان، همرزمان و همكلاسي‌هاي شهيد، سئوالات مطرح شده در دفترچه را بيان و نسبت به مكتوب كردن آنها اقدام و آثار به جامانده از آن شهيد را نيز جمع‌آوري و ثبت مي‌كنند.
وي از ديگر فعاليت‌هاي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان را برگزاري كلاس‌هاي تقويتي براي اعضاي فعال انجمن، برگزاري چهار دوره اعتكاف دانش‌آموزي و شركت در غبارروبي مساجد و گلزار شهدا و برنامه‌هاي انس با شهدا ذكر كرد.
وي همچنين معرفي كتب مناسب براي نوجوانان و جوانان و برگزاري جلسات نقد و بررسي اين كتب با حضور مطالعه كنندگان همچنين برگزاري كلاس‌هاي مختلف ورزشي در طول سال تحصيلي را از ديگر برنامه‌هاي ايناتحاديه برشمرد.
اين مراسم در محل گلزار شهداي شهرستان ابركوه برگزار شد.



جمعه 29 بهمن 1389برچسب:, :: 13:14 ::  نويسنده : مبین اسماعیلی

دلایل استفاده از جنگ نرم

انتشار مقاله مشهور جوزف نای نظریه پرداز آمریکایی تحت عنوان «قدرت نرم» power Soft در فصلنامه آمریکایی foreign policyدر سال ۱۹۹۰ دیدگاه جدیدی را به مخاطبان ارائه کرد که براساس آن ایالات متحده به جای آن که از طریق بکارگیری آنچه که قدرت سخت می نامند به انجام کودتای نظامی در کشورهای رقیب اقدام کند؛ تلاش خود را بر ایجاد تغییرات در کشورهای هدف از طریق تأثیرگذاری بر نخبگان جامعه متمرکز می کند.

براین اساس آمریکا می توانست بجای سرمایه گذاری میلیارد دلاری بر تئوری جنگ ستارگان به منظور مقابله با آنچه تهدید شوروی خوانده می شد، به سرمایه گذاری بر نخبگان جامعه شوروی از طرق مختلف اقدام کند. پس از فروپاشی شوروی جوزف نای مقاله دیگری تحت عنوان «کاربرد قدرت نرم» در فصلنامه فارن پالسی در سال ۲۰۰۴ منتشر ساخت که تکمیل کننده نظرات قبلی او متناسب با تغییرات جهان در سال های پس از فروپاشی شوروی و بویژه تحولات ناشی از واقعه یازده سپتامبر در روابط بین الملل بود.

در مقاله مذکور جوزف نای دیدگاه خود را درباره ایجاد تغییرات از طریق به کارگیری دیپلماسی عمومی در کنار بکارگیری قدرت نرم در میان نخبگان جامعه هدف مطرح کرد. بعدها نظرات او تکمیل تر شد و به عنوان دستورالعمل سیاست خارجی آمریکا تحت عنوان بکارگیری «قدرت هوشمند» Smart power به مورد اجرا گذارده شد. براساس این نظریه آمریکا با استفاده از دیپلماسی عمومی و قدرت هوشمند به برقراری نفوذ در بدنه جامعه هدف کمک می کند. این دیدگاه با دستورالعمل های اجرایی که توسط کارشناسان اطلاعاتی آمریکا نظیر دکتر «جین شارپ» تهیه شد، در سطح رسانه های گروهی به مفهوم «انقلاب نرم» معروف شد.

هم اکنون کشورهای استکباری به این نتیجه رسیده اند که همان گونه که استعمار به شیوه های قدیم، دیگر جواب گوی نیازها و اقتضائات امروزه نیست و باید در قالب استعمار نو وارد برخی از کشورها شد، از طریق جنگ سخت نیز چندان نمی توان موفقیت های موردنظر را کسب کرد. بنابراین سعی می کنند با تمرکز بر مسائل فکری، ایدئولوژیک و فرهنگی و در واقع با گشودن جبهه جنگ نرم، به اهداف خود برسند.

بنابراین جنگ نرم، امروزه مؤثرترین، کارآمدترین و کم هزینه ترین و درعین حال خطرناک ترین و پیچیده ترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است، چون می توان با کمترین هزینه با حذف تهاجم خود قرار می دهد.

جنگ نرم به روحیه، به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد می کند، عزم و اراده ملت را از بین می برد، مقاومت و دفاع از آرمان و سیاست های نظام را تضعیف می کند، فروپاشی روانی یک ملت می تواند مقدمه ای برای فروپاشی سیاسی امنیتی و ساختارهای آن باشد. جوزف نای قدرت نرم را شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب بدون تهدید یا پاداش ملموس می داند. این شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب قدرت است. بر این پایه یک کشور می تواند به مقاصد موردنظر خود در سیاست جهانی نایل آید، چون کشورهای دیگر، ارزش های آن را می پذیرند، از آن تبعیت می کنند، تحت تأثیر پیشرفت و آزاداندیشی آن قرار می گیرند و در نتیجه خواهان پیروی از آن می شوند. در این مفهوم آنچه مهم تلقی می شود، تنظیم دستورالعملی است که دیگران را جذب کند. بنابراین جنگ نرم، توانایی کسب آنچه که می خواهید از طریق جذب کردن نه از طریق اجبار و یا پاداش می باشد.(۱)

● شیوه اعمال جنگ نرم

شیوه عمده این تأثیرگذاری نیز به این صورت است که ابتدا مجموعه مؤلفه هایی را در ارتباط با یک موضوع استخراج می کنند؛ یعنی در رابطه با موضوعی که می خواهند القائی درمورد آن داشته باشند، چند مؤلفه را استخراج کرده و سعی می کنند دست کم نیمی از این مجموعه مؤلفه ها صادق باشد. آن گاه این اطلاعات صحیح را به عنوان پوشش و چتری به کار می گیرند تا در دل آن، چند موضوع خلاف واقع و نادرست را با تجزیه و تحلیل هایی و به عنوان کالا و خدمات فکری و فرهنگی به کام مخاطب بریزند. بنابراین با جذابیت ظاهری که برای مخاطبان ایجاد می کنند، آن ها را در پی بردن به انگیزه اصلی، دچار مشکل کنند. زیرا هنگامی که مخاطب می بیند چند مورد از این مؤلفه ها صحیح است، دیگر کل آن پدیده و تحلیل ارائه شده از آن را می پذیرد. دشمنان از این طریق می توانند اهداف مورد نظر خود را به مخاطب تحمیل کنند. استفاده از قدرت نرم علیه تمامیت ارضی، استقلال و هویت ملی کشور تنها در شرایط ضعف و شکست نظام اتفاق نمی افتد بلکه در «پیروزی های خیره کننده» هم از این ابزار برای تضعیف موقعیت داخلی و بین المللی انقلاب و نظام استفاده می شود. شیوه های به کارگیری جنگ نرم طی مراحل مختلف و با ابزار متفاوتی انجام می گیرد. شاید اولین کاری که در جنگ نرم انجام می شود این است که شخص را نسبت به دیدگاه های خود دچار شک و تردید می کند. شک، فرد را دچار خلأ فکری و منطقی می کند و او آماده می شود تا چیزهای دیگری را در ذهن بپذیرد.


بنابراین ابتدا فرد باید نسبت به منابع فکری خود شک کند. در مرحله دوم، مخاطب باید منابعی که اطلاعات در آن ریخته می شود را بپذیرد. برای نمونه دشمن می گوید: رسانه های شما دروغ می گویند یا همه واقعیت را نمی گویند و براساس منافع خودشان این کار را می کنند... در نتیجه نسبت به صحت عمل رسانه های خودی شک پیدا می شود؛ ولی همچنان نیاز هست که منابع اطلاعاتی دیگری جایگزین آن شود. آن گاه سریعاً منابع رقیب از سوی دشمنان معرفی می شوند. تزریق اطلاعات این گونه صورت می پذیرد. یکی دیگر از روش های مهم در جنگ نرم، فریب است؛ یعنی مخاطب باید به این نتیجه برسد که باید این کار را انجام دهد و راهی جز این ندارد.

این زمانی است که گزینه های مقابل او آنقدر محدود شود که هرچه را در دایره گزینشش انتخاب کند، برای طرف مقابل، برد محسوب شود. ظاهراً تنوع هست ولی راه گریزی نیست.

مهم ترین و بالاترین سطح فریب این است که فرد را به خودفریبی بکشانند. گاهی فرد فریب می خورد اما می داند که فریب خورده و چاره ای ندارد. گاهی نیز فرد فریب می خورد اما هرچه تلاش می کنند او را از دایره و تور فریب بیرون بیاورند، امکان پذیر نیست؛ چراکه نمی خواهد باور کند که فریب خورده است.

شیوه دیگر اعمال جنگ نرم ایجاد ادبیات و روش های مطلوب برای جذب مخاطب میباشد. هر انسانی، ارزش ها و هنجارهایی در ذهن خود دارد. اگر مطالبی که دیگران می گویند تفاوت زیادی با این ارزش های ذهنی داشته باشد، آن را پس می زند. به عنوان مثال هیچ گاه فردی مذهبی پیامی کاملاً ضدمذهبی را نمی پذیرد و شدیداً با آن پیام مقابله می کند به همین دلیل دشمن تلاش می کند پیام مورد نظرش را باتوجه به ارزش ها و هنجارهای مخاطبان، طراحی کند و با ادبیات و شیوه هایی کاملاً معقول و پسندیده مخاطب را در ابتدا جذب کرده و سپس مفاهیم و ارزش های موردنظر خود را به صورت نامحسوس به او القاء نماید.

از این رو یکی از مسائل پراهمیت در جنگ نرم، طراحی ادبیات مناسب است. ادبیاتی که ظاهری ارزشمند داشته باشد. دشمنان، ادبیات و ارزش های ما را منفور و نامطلوب نشان می دهند؛ ذهن مردم هم طبیعتاً به چیزهای نازیبا گرایش ندارد آن گاه یک ادبیات جایگزین مطرح می کنند و از این راه به مرور زمان بر تمایلات و رفتارهای ما تأثیر می گذارند. این گونه است که بعد از مدتی، فرد دچار عمیق ترین شکل فریب، یعنی خودفریبی می شود و هرگونه تلاش برای آزادسازی را تلاش برای نابودی می انگارد و در نتیجه مقابل آن می ایستد.



درباره وبلاگ

سلام و درود بر شما بازدی کننده گرامی عزیزان این وبلاگ چندین آدرس دارد که به آدرس اصلی یعنیbasirat-softear.loxblog.comمنتهی میشود. شما میتوانید با عضویت در سایت مارو کمک کنید!2 دقیقه وقت نمیگیره. امیدوارم که مارو از نظراتتون بی بهره نسازید. ممنون یاعلی مدد
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بصیرت و جنگ نرم و آدرس basirat-softwar.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 172
بازدید هفته : 607
بازدید ماه : 600
بازدید کل : 218478
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1