بصیرت و جنگ نرم
بــــصــــیــــرتــــ و جــــنــــگــــ نــــرمــــ
جمعه 29 بهمن 1389برچسب:, :: 13:14 ::  نويسنده : مبین اسماعیلی

گرداب- مصادیق جنگ نرم جلوه‌های تازه‌تری به خود گرفته است. در این راستا گردانندگان این تهاجم که اهداف ویژه‌ای برای مقاصد خود می‌جویند، جامعه دانش آموزی کشور را هدف گرفته‌اند. در این میان بیش از 122 هزار مدرسه در سراسر کشور در تیررس این تهاجمات قرار دارند، 13 میلیون دانش آموز ایرانی که به زودی برای ادامه تحصیل پا به مدارس می‌گذارند.

اعلام گاه به گاه هدف گیری جمعیت دانش آموزی با مصادیق جنگ نرم از سوی گردانندگان این نبرد پنهان، سبب بروز برخوردها و موضع گیری‌های فصلی می‌شود. مسئله‌ای که برخلاف حساسیت تربیتی آن در میان نوجوانان و جوانان که نیروی انسانی آینده مدیریتی و اجرایی کشور را تشکیل می‌دهند، جزء اولویت‌های چندم مدیران و تصمیم گیران آموزشی و فرهنگی به شمار می‌روند.

گسترش بازی‌های رایانه‌ای و برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و دور نگه داشتن نوجوانان و جوانان از گروه‌های اجتماعی و اتصال آنها به اتاق‌های گفت‌وگو (چت‌روم‌ها) در اینترنت بر شکنندگی آنها تاثیر می گذارد و از توان تشخیص خوب و بد آنها می کاهد؛ مسئله‌ای که بزرگ ترین سرمایه کشور را در دفاع از ارزش ها و اعتقاداتش خلع سلاح می‌کند.

در این راستا کارشناسان معتقدند شناسایی و مقابله با مصادیق جنگ نرم که شکل تکامل یافته تهاجم فرهنگی است، تنها راهکار و راه چاره نیست و بعد از گذشت دو دهه از فرمایش امام خمینی (ره) درباره قرآنی شدن تربیت دانش آموزان و گذشت یک دهه از بیان خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله با تهاجم فرهنگی و پایه گذاری مهندسی فرهنگی در نظام تعلیم و تربیتی کشور، هیچ نهاد یا ارگانی خود را موظف به ارائه گزارش در این باره نمی‌داند و همچنان درگیری نظام تربیتی ما با الفبای پیگیری ادامه دارد. مسئله‌ای که هر بار به صورت مقطعی و فصلی دنبال و بعد از چند وقت از دستور کار خارج شده و قربانی تصمیمات توافقی و نه کارشناسی می‌شود.

ماتئیست ها، شیطان پرست‌ها، وهابیون و بهائیان؛ سربازان ارتش جنگ نرم
شبکه‌های اینترنتی و ماهواره‌ای، تبلیغات گروه‌های منحرف ماتئیست‌ها به عنوان آخرین و مدرن‌ترین شبکه ضد دینی و ضد خدایی، فرقه‌های بهائیت، بابیت، وهابیت و جلوه‌های نو ظهور این گروه‌ها مثل شیطان پرستی از جمله مصادیق جنگ افزار جنگ‌نرم به شمار می‌روند که با شبهه افکنی و دامن زدن به شبهات به خالی کردن زندگی جوانان از باورهای ارزشی کمر بسته اند.

رضا نباتی کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی در این باره گفت: «راهکار کوتاه مدت مقابله با این مسئله اطلاع رسانی به خانواده و معلمان و تدوین قانون و برخورد قضائی با مصادیق بارز جنگ نرم است.» وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ما به دگردیسی در مواجهه با پدیده‌های نوظهور نیاز دارد، افزود: «در حال حاضر مکتبی که تعلیم و تربیت ما از بر آناستوار است روند تهاجم فرهنگی را تسهیل می کند.»

نباتی گفت: «در این رابطه شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش باید نسبت به کم کاری‌های صورت گرفته و اجرا نشدن مصوبه تغییر نظام تعلیم و تربیت که در دهه 60 به امضای 100 نفر از کارشناسان فرهنگی و تعلیم و تربیتی کشور رسید پاسخگو باشند.» به گفته نباتی، در حال حاضر منابع و کتب درسی ما سکولاریته‌اند و خود مروج مادی گرایی هستند. وی سیاست زدگی نظام تعلیم و تربیت کشور، نبود نظارت بر عملکرد اجزای آموزش و پرورش که همان مدارس هستند و روند غلط گزینش معلمان را عمده‌ترین آفت دستگاه تعلیم و تربیت کشور دانست و یاد آور شد: «امروز که این خبر در رسانه‌ها منتشر شده است قطعا ابتدایی‌ترین کاری که از سوی مدیران کلان صورت می‌گیرد تصمیم‌گیری شتاب زده و انفعالی برای جلوگیری از دامنه انتشار این اخبار در زمان مدیریت خود و در نهایت برگزاری همایشی است که دانش آموزان به عنوان بزرگ ترین مخاطبان این تهاجم از آن هیچ سودی نمی برند.»

تألیف کتاب درسی "تربیت سیاسی" برای تجهیز دانش آموزان در مقابله با جنگ نرم
در این راستا گروهی از کارشناسان معتقدند باید با در نظر گرفتن جزئیات برنامه جنگ نرم، در کتب درسی نیز مهارت‌های مقابله با این هجوم نابرابر به دانش آموزان آموخته شود. اعلام خبر تالیف کتاب درسی "تربیت سیاسی" برای دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان را می‌توان از جمله این فعالیت‌ها عنوان کرد. این درس با هدف اشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم، بینش‌ها، دانش‌ها و مهارت‌ها و مسائل سیاسی در طول تحصیل از سوی معاونت پرورشی پیشنهاد شده است و به تایید شورای‌عالی آموزش و پرورش رسیده است.

همچنین بر اساس جدید‌ترین بخش‌نامه معاونت پرورشی در رابطه با ضرورت این درس آمده است که "این درس به دانش آموزان کمک می‌کند تا در عرصه مسائل سیاسی بیگانه نباشند و توانایی تحلیل سیاسی را طی این دو دوره تحصیلی و آموزشی در حد مطلوب حاصل کنند تا در دام جریان‌های انحرافی نیافتند و اسیر ترفندهای دشمنان نشوند و ماهواره و اینترنت و دنیای مجازی آنها را به اسارت نبرند".

در این بخش‌نامه تاکید شده است که، "این درس لزوما باید مانند کتاب‌های رسمی باشد و به طور رسمی از آن امتحان به عمل آید و در رد و پذیرش دانش‌آموزان موثر باشد. سپس به طور رسمی در کنار کتب درسی (مانند فیزیک، شیمی، ریاضی، فارسی، علوم) در مدارس تدریس ‌شود.

همچنین برای تأمین نیروی مورد نیاز واجد شرایط برای تربیت سیاسی در مدارس در هر منطقه یا شهرستان دو نفر در نظر گرفته شده است و قرار است در ازای هر منطقه یا شهرستان دو نفر و در مراکز استان‌ها تعدادی بیش‌تر (دو هزار نفر در کل کشور) مسئولیت تربیت سیاسی را بر عهده بگیرند که در حال حاضر در تهران 400 نفر، دوره مشابه را گذرانده‌اند و به طور کلی سه استان اصفهان، تهران، خراسان رضوی تعدادی از استان‌های دیگر را تحت پوشش آموزشی قرار می‌دهند.

بر اساس این گزارش اصول مهدویت و ولایت فقیه، جریان‌های سیاسی و احزاب گروه‌ها و تحلیل سیاسی، فرقه شناسی شامل وهابیت، بهائیت، شیطان پرستی، و ناتوی فرهنگی از مواد درسی است که در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود.

منبع: جوان آنلاین



صفحه قبل 1 ... 13 14 15 16 17 ... 18 صفحه بعد

درباره وبلاگ

سلام و درود بر شما بازدی کننده گرامی عزیزان این وبلاگ چندین آدرس دارد که به آدرس اصلی یعنیbasirat-softear.loxblog.comمنتهی میشود. شما میتوانید با عضویت در سایت مارو کمک کنید!2 دقیقه وقت نمیگیره. امیدوارم که مارو از نظراتتون بی بهره نسازید. ممنون یاعلی مدد
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بصیرت و جنگ نرم و آدرس basirat-softwar.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1