پيشرفت و عدالت مهمترين محور دهه چهارم انقلاب
 
بصیرت و جنگ نرم
بــــصــــیــــرتــــ و جــــنــــگــــ نــــرمــــ
جام جم آنلاين: انقلاب اسلامي بي‌شك تنها انقلاب ديني قرن بيستم است. در عصر مدرن كه حركات اجتماعي در جهان اكثرا بر اساس ايدئولوژي‌هاي ماترياليستي همچون ماركسيسم سامان مي‌يافت، انقلاب اسلامي با نام اسلام و به رهبري يك رهبر ديني آگاه، حركتي اجتماعي را به سرانجام رساند و نظام گذشته را كه ميراث‌دار 2500 سال سلطنت مطلق در ايران بود، به كناري نهاد.
 

3 دهه از استقرار نظام جمهوري اسلامي كه ماحصل انقلاب اسلامي وخون شهيدان بسيار فدا شده در راه پيروزي آن است، مي‌گذرد؛ نظامي بديع كه ملت ايران با رنج و مرارت بسيار در كشور خود مستقر و آن را تا امروز با هزينه‌هاي مادي و معنوي حفظ كرده است.

تقريبا در هر دهه پس از سال‌هاي نخستين تثبيت حاكميت انقلاب، يك تفكر و سليقه بر كشور حاكم بوده است و اينك در دهه چهارم پيروزي انقلاب اسلامي، توجه به آينده براي تداوم و تقويت ارزش‌هاي گذشته، اصلاح يا ترميم آنها و نيز جستن راهبرد حركت ضروري به نظر مي‌رسد.

نظام جمهوري اسلامي ايران در حالي وارد دهه چهارم از عمر خود مي‌شود كه يك نظام كاملا جوان است و اگر در اين نظام تحرك و تحول دروني بموقع و بجا وجود داشته باشد به آساني پير و فرسوده نمي‌شود. شعار و هدف دهه چهارم انقلاب ، پيشرفت و عدالت نامگذاري شده است تا همه تلاش‌ها و برنامه‌ريزي‌ها براي رسيدن به اين اهداف بزرگ باشد. در اين خصوص مهم‌ترين وظيفه نسل جوان، تلاش پرنشاط و همراه با عقلانيت براي تحقق پيشرفت و عدالت در دهه چهارم انقلاب اسلامي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين باره مي‌فرمايند: برهمين اساس شعار و هدف دهه چهارم انقلاب، پيشرفت و عدالت نامگذاري شده است تا همه تلاش‌ها و برنامه‌ريزي‌ها براي رسيدن به اين اهداف بزرگ باشد.

رهبر معظم انقلاب در تبيين پيشرفت مورد نظر در نظام اسلامي خاطرنشان كردند: اين پيشرفت، همه‌جانبه و دربرگيرنده پيشرفت مادي و معنوي است و بايد ضمن تلاش براي برخورداري جامعه از سطح معيشت، اشتغال، رفاه و رشد علمي مناسب، جامعه از نظر برخورداري از عدالت، اخلاق والاي اسلامي، معنويت، ايمان عميق و انگيزه روزافزون نيز در سطح مطلوب باشد.

ايشان با اشاره به پيشرفت‌هاي علمي سال‌هاي اخير در كشور افزودند: براي رسيدن به پيشرفت واقعي بايد با نگاه اميدوارانه و تلاش بي وقفه و همراه با برنامه‌ريزي حركت كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: انديشه و فكر نو بايد همراه با جهت‌گيري صحيح باشد و لازمه جهت‌گيري درست نيز انحراف پيدا نكردن از اصول است. ايشان اصول را شاخص‌هاي نشان دهنده مسير صحيح پيشرفت برشمردند و افزودند: حركت در چارچوب اصول، مانع افتادن در بيراهه مي‌شود.

دهه چهارم انقلاب اسلامي، دهه جهش در صنعت و علم

در همين حال به نظر بسياري از صاحب‌نظران و كارشناسان سياسي، اقداماتي كه در 3 دهه گذشته در بخش‌هاي مختلف صورت گرفت، خوب و اميدواركننده بود، اما در دهه چهارم بايد براي حمايت از بخش صنعت و كشاورزي، ايجاد اشتغال و افزايش رفاه مردم تلاش بيشتري صورت گيرد.

دكتر محمد سعيدي، معاون سازمان انرژي اتمي در اين باره مي‌گويد: با رشد چشمگير ايران در عرصه صنعت هسته‌اي، قطعا در دهه چهارم انقلاب با جهشي غيرقابل پيش‌بيني در عرصه صنعت، پژوهش و كشاورزي به منظور دستيابي به يك توسعه پايدار مواجه خواهيم بود. همچنين به گفته رهبر معظم انقلاب دهه چهارم انقلاب، دهه پيشرفت و توسعه علم و فناوري و جبران عقب‌ماندگي‌هاست. امروز ايران يك قدرت برتر علمي در خاورميانه وحتي جهان است و توانسته در زمينه توسعه علم به پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي دست يابد.

پرويز داوودي، معاون اول رئيس‌جمهور در اين باره مي‌گويد: به يمن ورود انقلاب به دهه چهارم آن شاهد پيشرفت و تحقق عدالت در كشور هستيم و پرتاب ماهواره اميد، اشارتي بر ورود اين دهه چهارم بود.

دهه دفاع از جمهوريت نظام

دهه چهارم انقلاب اسلامي را بايد دهه دفاع از آرمان‌هاي اصيل انقلاب، دفاع از اساس جمهوريت نظام و مبارزه با تحريف انديشه مبناي انقلاب و نفي حاكميت رويكردهاي استبدادي در انقلاب و نظام دانست. در اين زمان مردم بايد همواره در صحنه حاضر شده و تمام تلاش خود را براي حفظ هرچه بيشتر وحدت ميان خود و مسوولان داشته باشند.

آيت‌الله نوري همداني از مراجع تقليد در اين باره با تاكيد مي‌گويد: امروزه بر ما واجب است تا به محتوا و دستاوردهاي انقلاب اسلامي توجه داشته باشيم و از آنها مراقبت كنيم. ايشان مي‌افزايد: همان‌گونه كه ما از ابتدا وحدت داشتيم بايد در اين دهه چهارم نيز وحدت را حفظ كنيم.

در همين حال بايد توجه داشت كه راه آينده كشور در مصاف با چالش‌ها و در تحقق اهداف، صيانت و ارتقاي دائمي همه عناصر و اركان اقتدار ملي است. صيانت و حفظ جايگاه و دستاوردهاي انقلاب ساده‌تر از به دست آوردن آن نيست و در دهه چهارم انقلاب بايد تمام همت مردم كشور، صرف حفظ دستاوردها و تلاش‌براي رسيدن به موفقيت‌هاي ديگر باشد.

براي رسيدن به پيشرفت واقعي بايد با نگاه اميدوارانه
و تلاش بي وقفه و همراه با برنامه‌ريزي حركت كرد

وزير كشور با اشاره به تجربه انقلاب اسلامي، در اين باره مي‌گويد: مصمم هستم در وزارت كشور به عنوان يكي از محوري‌ترين دستگاه‌هاي نظام جمهوري اسلامي، تمركز اصلي خود را در سياست‌ها، راهبردها و برنامه‌ها روي صيانت اصول چهارگانه دولت اسلامي قرار دهم.

صادق محصولي درباره اضلاع گفتمان دهه چهارم انقلاب مي‌افزايد: يكي از اين اضلاع عدالت گستري است كه در متن خود شامل مبارزه با مفاسد و تبعيض و ناظر به توزيع عادلانه امكانات در همه كشور، ايجاد فرصت‌هاي برابر، شكوفايي استعدادها، توجه بيشتر به مناطق محروم و پايه‌گذاري مناسبات سياسي و اقتصادي و فرهنگي با كشورها و مجامع بين‌المللي بر مبناي عدالت و احترام متقابل است.

وي با اشاره به اين‌كه ضلع ديگر اين گفتمان مهرورزي است، آن را به معني حركت در جهت وحدت بيشتر و تعميق برادري‌ها و دوستي‌ها در ميان اقشار مختلف مردم و تقويت بنيان‌هايي نظير خانواده و ترويج اخلاق مهربانانه دانست و اظهار كرد: خدمت به مردم به عنوان ركن سوم است كه افتخار خدمتگزاران در نظام اسلامي محسوب مي‌شود و فارغ از آن اصولا شاني براي دولت و ساير قوا و نهادها باقي نمي‌ماند. وي چهارمين ضلع اين گفتمان را تلاش براي پيشرفت و تعالي كشور در زمينه‌هاي مادي و معنوي مي‌داند و خاطرنشان مي‌‌كند كه نهضت نرم‌افزاري و توليد علم و شكوفايي و خلاقيت در متن آن نهفته است.

موقعيت سياسي و اقتصادي ايران

بسياري ديگر از تحليلگران نيز عقيده دارند اگر بخواهيم در ابتداي دهه چهارم چشم‌اندازي براي آينده حركت انقلاب اسلامي ترسيم كنيم، در درجه اول بايد به موقعيت سياسي ‌ اقتصادي فعلي ايران توجه نماييم.

شكي نيست كه در 30 سال گذشته كشور ما از لحاظ سياسي و موقعيت منطقه‌اي قدرت فراواني يافته است. ايران در 3 دهه اخير در برابر قدرت‌طلبي‌هاي آمريكا و ديگر قدرت‌هاي جهاني ايستادگي كرده و توانسته است با اتكا به نيروي مردمي و رهبري مدبرانه، موقعيت منطقه‌اي ممتازي از لحاظ سياسي پيدا كند.

در اين رهگذر فشارهاي فراوان دول خارجي براي تغيير مسير ايران، تاثيراتي بر اقتصاد كشور گذاشته است بنابراين يك ضرورت مهم براي دهه‌هاي آتي، سازندگي اقتصادي و تضمين ثبات كشور با هدف ايجاد موقعيت ممتاز از لحاظ ساختار اقتصادي همسان با موقعيت ممتاز سياسي در جهان است.

آغاز دهه چهارم انقلاب سرآغاز دستيابي به موفقيت‌هاي بزرگ است و از اين رو سياست‌هايي كه از سوي دولت در قالب لايحه تحول اقتصادي ارائه شده است، بايد به طور صحيح و حساب شده اجرا شود تا شاهد تحقق سند چشم‌انداز توسعه باشيم.

محمد تقي رهبر، عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي دهه چهارم انقلاب اسلامي را دهه تحقق سند چشم‌انداز توسعه مي‌داند و مي‌گويد: در دهه چهارم، بايد براي اجراي عدالت، از ميان بردن شكاف ميان فقر و غنا و حل مسائل و مشكلات اقتصادي تلاش مضاعفي صورت گيرد.

حجت‌الاسلام علي بنايي، نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين باره تصريح كرد: در دهه چهارم انقلاب بايد رويكرد و برنامه اصلي ما پيشرفت كشور مبتني بر عدالت و ارتقاي سطح معيشتي مردم باشد. براي تحقق آنچه در سند چشم انداز و سياست‌هاي اصل 44 آمده است، دولت جمهوري اسلامي بايد با آزادسازي اقتصادي بخش‌هاي خصوصي مولد را در كشور تقويت كند و به بيان ديگر مديريت كلان اقتصادي در اختيار دولت و مديريت خرد اقتصادي در اختيار مردم (بخش خصوصي) قرار گيرد.

همچنين رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين باره تاكيد مي‌كند: همت مجلس در دهه چهارم پيروزي انقلاب ايجاد بستر مناسب براي تثبيت موفقيت‌هاي انقلاب است كه نمود آن در پيگيري سياست‌هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب در اصل 44 قانون اساسي است.

علي لاريجاني افزود: وظيفه ما در دهه چهارم انقلاب اين است كه سند چشم‌انداز و سياست‌هاي اجرايي اصل 44 قانون اساسي را تحقق بخشيم، يعني كارهاي اقتصادي را به مردم بسپريم. دولت كاسب خوبي نيست و با همه خدمت‌هايي كه مي‌كند، نبايد اقتصاد را در دست خود نگه دارد. اسلام مي‌گويد همه شئون بايد دست مردم باشد. اين كه رهبر معظم انقلاب فرمودند اين مطالبه من از قواي مختلف است كه اصل 44 را با جديت دنبال كنند به معناي آن است كه آينده ايران در گرو عمل به اجراي اصل 44 قانون اساسي است.

وي خاطرنشان كرد: قوه مقننه تلاش مي‌كند در كنار قواي ديگر زمينه اتخاذ تصميمات اثرگذار براي رونق بيشتر اقتصادي و فعاليت‌هاي سالم دركشور فراهم شود.

در عين حال كارشناسان سياسي بر اين باورند كه دهه چهارم انقلاب را بايد فرصت تلاش و مجاهدت قرار دهيم.

حجت‌الاسلام قربانعلي دري‌نجف‌آبادي، دادستان كل كشور در اين باره معتقد است كه بايد دهه چهارم انقلاب را با ارزيابي كارنامه خود فرصت تلاش و مجاهدت قرار دهيم. وي قانون اساسي را تجلي اراده ملت ايران و تدابير امام(ره) و رهروان وي دانست و گفت: انقلاب اسلامي آغاز راهي صعب براي رسيدن به قله‌هاي متعالي است و امروز ما بايد با ارزيابي كارنامه خود و توجه به نقاط قوت و ضعف، دهه چهارم انقلاب را فرصت تلاش و مجاهدت، پيشرفت و عزم و اراده، فداكاري و خداخواهي، مقاومت و پايبندي و بسيج علمي و فرهنگي و نهايتا عزت و سربلندي ايران اسلامي و مبارزه فزون‌تر با استكبار و صهيونيسم قرار دهيم.

وي گفت: ملت ما بايد آمادگي خود را براي دهه چهارم انقلاب ايجاد كند و در هر پايگاهي از پايگاه‌هاي انقلاب در همه سنگرها اهتمام ورزد. همچنين بايد در دهه چهارم انقلاب براي جوامع اسلامي الگو باشيم.

حبيب‌الله عسگراولادي نيز معتقد است كه براي اين‌كه يك نظام كارآمد را در دهه چهارم مديريت كنيم كه براي جوامع اسلامي الگو باشد، نياز داريم مرتب بازخواني انقلاب را داشته باشيم و از خودمان حساب بكشيم. اين امر نيازمند آن است كه اخلاص در عمل سرلوحه فعاليت‌هاي كاري مسوولان و مديران دولت باشد. مسوولان بايد از امام خميني(ره) و رهبري درس اخلاص در عمل گرفته و در راستاي تحقق اين مهم گام بردارند.

صادق محصولي، وزير كشور با اشاره به گذشت 30 سال از عمر انقلاب اسلامي و نيز ناكامي دشمنان در ممانعت از پيشرفت اين نظام در عرصه‌هاي مختلف، اظهار كرد: آنچه باعث به ثمر نشستن اقدامات در اين مدت شده است، حركت مخلصانه در مسير امام و آرمان‌هاي انقلاب بوده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ

سلام و درود بر شما بازدی کننده گرامی عزیزان این وبلاگ چندین آدرس دارد که به آدرس اصلی یعنیbasirat-softear.loxblog.comمنتهی میشود. شما میتوانید با عضویت در سایت مارو کمک کنید!2 دقیقه وقت نمیگیره. امیدوارم که مارو از نظراتتون بی بهره نسازید. ممنون یاعلی مدد
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بصیرت و جنگ نرم و آدرس basirat-softwar.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 61
بازدید دیروز : 164
بازدید هفته : 232
بازدید ماه : 225
بازدید کل : 218103
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1